Over Mediadokter 2.0

Een samenvatting van wat er op de leukste en beste Nederlandse weblogs te vinden is. Luister naar de rubriek Mediadokter 2.0 in het radioprogramma Live uit Lloyd op Radio Rijnmond (dinsdag tussen 14.30 en 15.00 uur).

22 februari 2010

Pleaserobme en teveel delen op sociale netwerken

De Nederlanders Barry Borsboom, Boy van Amstel and Frank Groeneveld hebben de website pleaserobme.com in de lucht gegooid en die is een instant hit geworden onder de Twitteraars. De site doet niets anders dan aangeven hoe gevaarlijk het is om open en bloot op Twitter te vertellen dat je met vakantie of eventjes je huis uit gaat. Het laat via een paar simpele technieken die voor iedereen openbaar zijn zien hoe ook een inbreker achter waardevolle informatie kan komen. Pleaserobme.com is ook niets meer dan een opgetuigde twittersearch die je wel even achter je oren laat krabben.
Het gevaar ligt hem in online geografische spellen als Foursquare waarbij het de bedoeling is dat de spelers de stad koloniseren. Het wordt gespeeld via de telefoon en de spelers laten via de Foursquare website weten waar ze zijn door het adres op te geven om punten en badges te scoren. Een aansporing om het adres op te geven is dat je burgemeester van die plek kan worden als je hem meer bezoekt dan andere Foursquare gebruikers. Met die titel op zak kan je in aanmerking komen voor allerlei gratis spullen als hotelovernachtingen, gratis lunchen of drankjes.
Bij pleasrobme geven ze precies aan waar je niet bent als je op Foursquare je huidige verblijfplaats aangeeft en dat is thuis. Allemaal niet zo erg omdat ze je huisadres niet weten ware het niet dat je vrienden kan hebben die gelijk van de mogelijkheid gebruik maken om je huis te “koloniseren”. En tegenwoordig zitten criminelen ook op de social media websites of hebben ze ook neefjes die iets in de IT doen dus kunnen ze, als je iets teveel bio-gegevens hebt staan, een heleboel op internet.
De bedoeling van pleaserobme is niet om huisinbraken te promoten maar om bewustzijn te creëren over de gegevens die je achterlaat op sociale netwerken als Twitter, Foursquare, Hyves, Facebook en de laatste loot aan het firmament Google Buzz. Waarvan bekend is dat laatstgenoemde bepaalde eigen ideeën had over de privacy instellingen.
[Bron: http://www.dezekerweter.com,
Pleaserobme en teveel delen op sociale netwerken.]

0 reacties: